×

مراقبتهای لازم پس از دندانپزشکی کودکان

مراقبت های لازم پس از فلوراید تراپی موضعی:

  1. تا نیم ساعت بعد از فلورایدتراپی به کودک نوشیدنی یا غذا ندهید.
  2. به کودک خود یادآوری کنید که در چند دقیقه اول تف کند.
  3. بعد از نیم ساعت ، بهتر است کودک ابتدا دهان خود را شستشو داده و سپس غذا یا نوشیدنی بخورد.
  4. در صورت داشتن هرگونه سوال ، با همکاران ما در دندانپزشکی لقمان تماس بگیرید.

مراقبتهاي لازم پس از ترزيق بي حسي موضعي و ترميم دندانها

  1. پس از بی حسی موضعی ، به ویژه در فک پایین ، امکان جویدن لب ها ، گونه ها و زبان وجود دارد. بنابراین به والدین عزیز توصیه می شود در 2 ساعت اول از دادن غذا به کودک خودداری کنند.
  2. در صورتی که دندان کودک شما با آمالگام (فلز پر) پر شده است ، لطفاً تا 1 ساعت پس از ترمیم دندان ، از دادن غذا به کودک خودداری کنید ، تا زمانی که ترمیم دندان آسیب نبیند. در 24 ساعت اول از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید.
  3. اگر دندان کودک شما پر از مواد ترمیمی رنگ دندان است ، بهتر است در 24 ساعت اول از دادن غذای رنگی به کودک خودداری کنید ، مانند نوشیدنی ها و غذاهایی که رب گوجه فرنگی زیادی دارند.

دندانپزشکی-اطفال

مراقبت های بعد از کشیدن دندان کودک

  1. به کودک نگویید که دندان هایش به هیچ وجه کشیده می شود زیرا ترس زیادی در کودک وجود دارد و فقط از کلمه “حذف” برای کودک استفاده کنید.
  2. گاز را روی لثه ها و دندان ها به مدت نیم ساعت فشار دهید و بعد از نیم ساعت گاز را برداشته و به کودک یک فنجان بدهید.
  3. تحت هیچ شرایطی کودک نباید بزاق خود را با قدرت بیرون بزند و تف کند ، زیرا لخته ای که در فضای خالی دندان کودک ایجاد شده است برداشته می شود و خونریزی مجدد رخ می دهد.
  4.  در روز اول غذاهای جویدنی و گرم را به کودک ندهید.
  5. مایعات سرد و غذاهای مخلوط سرد را به کودک بدهید.
  6. برای کاهش درد پس از کشیدن دندان های کودک ، از شربت ایبوپروفن (مسکن) با دوز توصیه شده توسط دندانپزشک اطفال استفاده کنید.
  7. در صورت خونریزی دندان های کودک ، گاز را تا کنید و در فضای خالی دندان قرار دهید تا کودک بتواند آن را فشار دهد.

مراقبت های بعد از فضا نگهدارنده

اگر دندان های کودکتان به دلیل پوسیدگی بیش از حد بیرون کشیده شده است ، فضای نگهدارنده باید جایگزین شود.

  1. اگر فقط نگهدارنده وجود دارد ، دندان های کودک شما باید هر 3 یا 4 ماه یکبار بررسی شود تا از محکم بودن فضای نگهدارنده و چسبندگی آن اطمینان حاصل شود.
  2. از خوردن غذاهای سفت مانند بادام سفت ، انجیر خشک ، دانه های انار ، شکلات های چسبناک جلوگیری شود. زیرا در صورت فشارهای مداوم بر سیم نگهدارنده فضا ، احتمال شکستن آن وجود دارد.
  3. بهداشت کودک باید به خوبی رعایت شود تا چسب نگهدارنده فضا حل نشود و به مدت طولانی بدون هیچ مشکلی در دهان کودک باقی بماند

مراقبتهای لازم پس از روکش دندان شیری (SSC) اس اس کراون:

 

* بعد از قرار دادن روکش دندان شیری کودک باید تا دو ساعت از جویدن مواد غذایی خودداری کند.

* در صورت احساس دردمی توان از داروهای مسکن نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمود.

* تجربه برخی ناراحتی ها برای کودک به واسطه خوردگی های ناشی از عصب یا بافت نرم در اطراف دندان تا 24 ساعت بعد از عمل طبیعی است. * داروهای بدون نسخه ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند کمی از این بی قرای بکاهد. درصورت ادامه دار شدن درد بعد از 24 ساعت، تماس با پزشک ضروری است.

* تشویق کودک به عدم خوردن مواد غذایی تا زمانی که بی حسی دندان به طور کامل بر طرف نشده باشد، بسیار مهم است. این کار از گاز گرفتن تصادفی لب یا گونه که می تواند آسیب اساسی و دردناک به کودک وارد آورد جلوگیری می کند.

* گاهی کودک ممکن است ناحیه بی حس را گاز گرفته یا جویده بدون آن که درد بسیار زیاد ناشی از آن را به دلیل بی حسی متوجه شود. این متواند آسیب جدی وارد کند. بنابراین توجه کنید که کودک را از جویدن، مکیدن یا گاز گرفتن ناحیه بی حس بر حذر دارید.

* روکش ها باید به وسیله مسواک زدن و نخ دندان تمیز نگه داشته شوند تا از تجمع مواد غذایی و التهابات لثه جلوگیری شود.

* چک کنید که کودک در نحوه جویدن و بستن و روی هم گذاشتن دندان ها تغییر یا مشکلی نداشته باشد اگر کودک شما عنوان کرد که حس عجیبی در دندان خود داشته یا گاز زدن و جویدن برای وی مشکل ساز است، با دندانپزشک تماس گرفته زیرا ممکن است دندان برای راحت تر شدن عمل جویدن یا گاز زدن نیاز به تنظیم داشته باشد.

* دندان کودک را چک کنید تا در ناحیه دندان روکش شده تورم لثه ای وجود نداشته باشد.در صورت مشاهده حتما با پزشک مشورت کنید.

* در صورتی که روکش لق شده بود، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمائید تا مجدداً آن را با دندان تطابق داده و سمان کند. لازم به ذکر است که بلع احتمالی روکش بسیار نادر بوده و در صورت وقوع معمولاً بدون هیچ مشکلی در عرض 10-7 روز دفع می‌گردد.

* وقتی ریشه دندان شیری تحلیل رفت و دندان به طور طبیعی افتاد روکش به طور خود به خود به همراه دندان شیری خواهد افتاد و نیازی به مداخله دندانپزشکی جهت خارج کردن روکش نیست